-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49392 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

مستفاد از آيه «.اتبعوا النّور الذي اُنزل معه»(اعراف/157) چيست؟
مستفاد از اين آيه شريفه آن است كه پيامبر(ص) و قرآن هر دو نزد خداوند حضور داشتند و خداوند يكي را انزال و ديگري را ارسال كرد. يعني اگر انسان كامل به صورت كتاب تدويني جلوه كند، ميشود قرآن و اگر قرآن به صورت انسان كامل درآيد، ميشود پيامبر. پس تا آن جا كه فعل حق و كلام حق صادق است و تا آن جا كه ظهور حق و فيض خدا محقق است انسان كامل ظهور دارد و از آن مرحله بالاتر هم كه كلام نيست، جاي متكلم است كه مبدأ قرآن و انسان كامل ميباشد.

هر تقدم و تأخر يا معيت بين دو چيز، ملاكي دارد، ليكن آن ملاك گاه در شيئي ثالث، و گاهي در يكي از آن دو است و ديگري به تبع او از آن ملاك بهره ميبرد. مثلاً ملاك معيت قيوميه در «هو معكم أين ما كنتم» حديد/4 خداوند سبحان است، نه اين كه خدا با غير خدا در امر ثالث سهيم بوده و معيت داشته باشد. ملاك معيت قرآن با پيامبر، همان انسان كامل است: «واتبعوا النور الذي أُنزل معه»، از اين تعبير معلوم ميشود كه قرآن به همراه پيامبر نازل شده است نه پيغمبر همراه قرآن يا پيغمبر و قرآن به همراه شيء ثالثي، زيرا چيز سومي در جهان امكان ظهور ندارد كه پيغمبر به همراه او آمده باشد، البته در مراحل نازلتر سخن از جبرئيل به ميان ميآيد و اما آنجا كه خود جبرئيل ميگويد: «لو دنوتُ أنملةً لاحترقتُ» (ملل و نحل/125) و سخن همه فرشتگان اين است كه: «ما منّا الا له مَقام مَعلوم» صافات/164، مجالي براي همراهي چيزي با پيامبر گرامي(ص) نخواهد بود. غرض آن كه ملاك معيت قرآن با انسان كامل، همان انسان كامل است، گرچه فيض حق و ربط به او ميتواند جامع هر دو باشد.

: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن كريم ج 9 (سيرة رسول اكرم در قرآن)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.